Онлайн-сервіси





Хмаринка слів (хмара слів, або зважений список, представлена (-ий) візуально) — це візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами, тощо). Зазвичай використовується для опису ключових слів (тегів) на веб-сайтах, або для представлення неформатованого тексту. Ключові слова найчастіше являють собою окремі слова, і важливість кожного ключового слова позначається розміром шрифту або кольором. Таке уявлення зручно для швидкого сприйняття найвідоміших термінів і для розподілу термінів за популярністю щодо один одного.
Навіщо ми створювали хмари слів?
У будь-якому завданні повинен бути сенс. Освоїти сервіси по створенню "хмар слів" зовсім не довго, але з чого скласти ці хмари, що з ними робити далі? Як ці хмари допоможуть вирішувати завдання навчального плану?
Можливості використання хмари слів у навчанні пов'язані, наприклад, з тим, що:
  •        в хмару ми записали тему уроку, яку учні повинні визначити;
  •        просити скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту;
  •        пропонували дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку;
  •        пропонували скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари;
  •        повторили основні поняття теми, що вивчається.

Приклади використання "хмар тегів" в навчальному процесі
Приклад 1. "Біологічна хмарка": під час узагальнення знань з теми уроку «Клітина тварин» учні обирають поняття (підводять мишею - відбувається збільшення терміну - активізація) та дають визначення або пояснення до обраного тегу.

Створення колажів

Ми бачимо використання колажів у навчальному процесі наступним чином:
  • для візуального подання навчального матеріалу;
  • як звіт про виконану роботу;
  • дозволяє створювати , переглядати результати, оцінювати;
  • значно підвищує інтерес учнів до навчання в цілому, створює умови для розвитку дитини, а також активізує пізнавальну діяльність школярів.

6 способів використання QR-кодів на уроках



Можливості використання QR-кодів в освітньому процесі

QR-код (від англ. quick response – швидкий відгук) – це матричний (двомірний) код, розроблений і представлений у 1994 р. у Японії . Піднесення до степеня дало йому дві головні переваги:велика місткість інформації та легке розпізнавання скануючим непрофесійним обладнанням (за допомогою фотокамери мобільного телефону, планшета або ноутбука з відеокамерою, на яких встановлена програма для зчитування QR).

QR-коди візуально представлені у вигляді чорно-білих квадратів, що нагадує лабіринт. В одному QR-коді можна зашифрувати: 7089 цифр, 4296 символів (у тому числі кирилицю), 1817 ієрогліфів. Код може містити будь-яку текстову комбінацію, що складається з цифр і символів. Усередині QR-коду закодована службова інформація, яка дозволяє визначити, що саме зашифровано: гіперпосилання, текст, адреса електронної пошти, номер телефону, географічні координати або інші дані. Оскільки QR-коди розроблено для зчитування непрофесійними пристроями, камери яких мають невелику роздільну здатність, то крім області даних, вони мають області, що відображають просторове положення коду. Код для декодування може бути відсканований горизонтально, вертикально, під кутом.

Так як QR-коди не були ліцензовані, кожен бажаючий може не тільки використовувати, але й створювати їх самостійно та абсолютно безкоштовно. Для створення знадобляться тільки Інтернет, принтер і камера.

Серед українських та україномовних ресурсів для створення QR-кодів слід виділити

Коди можна зберігати у вигляді графічного зображення у форматах jpeg, png, tiff, svg, eps, pdf, роздрукувати та розмістити.

Для створення коду у вікно QR-генератора (веб-сервісу) вводять дані, після чого автоматично генерується QR-зображення. Деякі генератори дозволяють обирати колір, розмір, рівень корекції помилок і деякі інші додаткові параметри .

В Інтернет-мережі також можна знайти велику кількість програмних
QR-сканерів (додатків) для мобільних телефонів:
·         I-nigma reader (підтримка ОС Symbian, Android, Apple iOS, Windows Mobile),
·         Barcode Scanner и QR Droid (ОСAndroid), iMatrix (MacOS) та ін.

Найбільш популярною програмою для зчитування QR-кодів є програма QR Droidдля ОС Andoid, яка дозволяє зчитувати коди, та створювати власні. Neoreader, - сервіс зі схожими функціями, працює на iOS і справляється з усіма типами кодів.

Тим, у кого немає смартфона, допоможе проста програма QRreader, в якій лише одна функція – досить піднести код до веб-камери, і додаток його зчитує. А якщо немає і веб-камери, розширення для Google Chrome зчитає будь-який QR-код, що зустрівся в Інтернеті.

QR-коди широко використовуються багатьма відомими компаніями та брендами в торгівлі, маркетингу та рекламних проектах.


QR-код у освітньому процесі


У освітньому процесі QR-коди доцільно використовувати з наступними цілями:

  • §  При супроводі лекції чи уроку презентацією можна забезпечити слухачів роздатковим матеріалом з QR-кодами для доступу до цікавих додатків (гіперпосилання на мультимедійні джерела та ресурси: відео-, аудіо-додатки, сайти, анімації, електронні навчальні видання, бібліотеки та ін.). Можна розмістити QR-коди й на самих слайдах презентації. Замість введення URL в свої телефони, учні зможуть відскакувати код, щоб отримати додаткову інформацію миттєво;
  • §  Для розміщення на обкладинках навчально-методичної літератури довідкового матеріалу, відомостей про автора, видавництво або будь-якої додаткової інформації;
  • §  Для використання в системі каталогів бібліотеки навчального закладу;
  • §   Для розміщення розкладу занять, результатів навчального процесу тощо.
  • §  Водночас треба пам'ятати, що складний QR-код (з великим обсягом даних) може не розпізнатися камерою з низькою роздільною здатністю;

§  Як додаток до навчального об’єкту – QR-коди можна розміщувати на частинах механізмів, електричних схемах, анатомічних об'єктах. Наприклад, розміщені на географічних картах QR-коди можуть містити стислі відомості про культуру та історію окремих народів, інформацію про столиці країн світу або інші дані; розміщені на періодичній системі елементів QR-коди можуть містити фізичні та хімічні властивості елементів; розміщені на лабораторному (демонстраційному) обладнанні QR-коди можуть мати гіперпосилання на віртуальну лабораторію або контрольні запитання до самостійного опрацювання.
§  QR-коди можуть використовуватися у музеях навчальних закладів, тим самим розширюючи експозицію не тільки поясненнями, але й додатковими матеріалами на зразок міні-фільму або навіть гри за мотивами виставки.
§  · Для використання в контрольних завданнях для закріплення пройденого (вивченого) матеріалу. На кожному білеті з контрольним завданням можна розмістити надрукований QR-код з правильними відповідями або підказкою з алгоритмом розв’язання задачі. Учні будуть намагатися отримати власну відповідь, перш ніж переглянуть правильну.
§  Захована підказка. Вчитель може закодувати власні підказки, а потім роздрукувати отриманий QR-код разом із завданням. Кожен, кому знадобиться консультація по темі, отримає її в будь-якому зручному місці, просто зчитавши код.
§  У навчальній грі-квест із завданнями у QR-кодах; QR Treasure Hunt Generator автоматично створює QR-вікторину із запропонованих питань. Потім роздруковані QR-коди можна розмістити в класі або по всьому шкільному подвір’ю. Учні, можливо, підтягнуть не тільки знання, а й свою фізичну підготовку
§  В освітніх кросвордах;
§  За тим же принципом можна організувати екскурсію по школі. В кабінеті (коридорах, бібліотеці, в інших приміщеннях) потрібно розмістити роздрукований QR-код з посиланням на відео, аудіо або цілий фотоальбом.
§  
Учні можуть створювати свої портфоліо або анотації на прочитані книги та навчально-методичну літературу за досліджуваною темою й розміщувати їх на сайті в QR-кодах;
§  Для розміщення контактної інформації на візитній картці викладача, адміністрації навчального закладу, на бейджиках учасників конференцій (семінарів).
QR-коди вміють зберігати в собі тексти невеликого обсягу, які можна зчитувати без підключення до Інтернету. Для творчих занять це надає чималі можливості. QR-коди дозволяють зробити заняття більш захоплюючими та ефективними. З одного боку, учням зручно зчитувати цікаву інформацію та оперативно зберігати її в пам'яті мобільних пристроїв, з іншого – такий підхід дозволяє задіяти додатковий (тактильний) канал сприйняття інформації.


ХМАРА СЛІВ ЯК ЗАСІБ ВІЗУАЛЬНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТІВ  В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ


Хмара тексту або хмара слів — це візуалізація частоти слів у тексті у вигляді зваженого списку. Хмара слів – це один із способів візуалізації текстової інформації, який успішно можна використати в навчальній роботі. Сервісів для створення хмари слів досить багато.
Особливу візуальне уявлення та розповсюдження терміна «хмара тегів» почалося в першому десятилітті 21 століття. А, взагалі, "хмарка тегів" почала активно застосовуватись у зв'язку з розвитком сайтів орієнтованих на соціальний трафік (так званий web2.0).
Кольорова хмара зі слів приковує погляд до об'єкта і змушує зосередиться на матеріалі.  Хмара містить в собі як візуальну інформацію (наприклад, форма хмари), так і смислове навантаження – сам текст.
Робота над «хмарою» будується за певними етапами: введення поняття, визначення ключових слів по вихідним параметрам, асоціативним методом підбору образу, створення хмари. Порядок етапів може змінюватися в залежності від шляху формування поняття – дедуктивного або індуктивного.
Найперший сервіс, який хочу порекомендувати - Wordle.net. Дуже простий інструмент, що не вимагає реєстрації і дозволяє генерувати хмару слів з вказаного Інтернет джерела (посилання на статтю, блог, розповідь), за скопійованим текстом або за ключовими словами, які вводить користувач. Хмару можна представити у будь-якій колірній гаммі і задати різне положення слів в хмарі.
Розглянемо наступний сервіс – Tagul, що дозволяє створити хмару слів з тексту, узятого з вказаного URL(адреса веб-сторінки) або введеного (скопійованого) користувачем. Хмару слів можна прикрасити при допомозі не лише палітри кольорів, але і різних форм, завдяки яким текстова хмара стає виразнішою і інформативнішою.
Word It Out – сервіс для створення хмари слів, функціонал якої дозволяє створити текстову хмару не лише скопійованого тексту або посилання, але і з таблиці (хороша альтернатива використанню діаграм). Також, можна вибирати як буде в генерованій хмарі представлений текст: слова, що найчастіше зустрічаються, виділяються кольором і більшим розмірів шрифту, або текст представляється в тому вигляді як був введений, незалежно від частоти слів. Сервіс не вимагає реєстрації. Колір фону, тексту і розмір слів легко змінюється.
Якщо щось не влаштовує – граємось з кольорами, шрифтами, напрямком тексту і малюнками. На колір та смак всі фломастери різні – тому тут хто у що гаразд.
На мій погляд, використання «хмари слів» допустимо на всіх етапах роботи на уроці: на початковому етапі, на етапі закріплення та контролю. Також, учитель може залежно від технічних можливостей школи, організовувати роботу над хмарою фронтально, індивідуально і по групах.
  Можливості використання хмари слів у навчанні пов'язані з тим, що:
·         в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити; попросити скласти пропозиції з певної теми,
·         «хмара» виступає в якості опорного конспекту;
·         можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на який необхідно знайти відповідь протягом уроку;
·         скласти пропозиції або розповідь, використовуючи якомога більше слів із хмари;
·         створити словникову «хмару» на основі невеликих недавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова;
·         показати «хмару», складену зі слів, узятих з незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст.

Способи використання хмари слів в навчально-виховному процесі
1. Аналіз тексту (частота використовуваних слів в тексті,виділення ключових слів, порівняння текстів за допомогою хмар слів)
2. Візуалізація тексту (альтернатива діаграмі)
3. Використання хмари слів при створенні інфографіки
4. Представлення зворотного зв'язку (ключові слова уроку,проекту, курсу)
5. Мозковий штурм
6.Уявлення інформації про себе (кожен входить ключові слова і створює свою хмару)
7. Вгадування розповіді по хмарі слів
8. Представлення звіту і результатів дослідження
9. Виявлення і представлення очікувань
10. Проведення простого опитування
11.Робота з текстом (після прочитання тексту кожен учень фіксує основну ідею розповіді. Усі ідеї представляються у вигляді хмари тексту)
12. Прикраса хмарою статті у блозі, презентації, плакаті і так далі
13. Узагальнення і рефлексія
14.Створення унікального подарунка (представлення історії, або побажань у вигляді хмари слів, яка може бути роздрукована для листівки)
І це ще не всі можливості які нам дає хмаринка слів у нашій професійній діяльності.  
Кожен вчитель предметник, класний керівник, вихователь знайде, на мою думку, результативний спосіб використання вищевказаних сервісів. Окрім того, сервіси створення "хмар слів" настільки прості, що скористатись ним може й будь-яка дитина, яка має навички роботи з Інтернет сервісами.
Слід зауважити, є ще інші сервіси які дають можливість створювати такі хмарки слів. 
Використані джерела





Немає коментарів:

Дописати коментар